1. Γενικό Λύκειο
Το
πρόγραμμα με το οποίο ασχοληθήκαμε στη
διάρκεια της φετινής σχολικής χρονιάς 2006-07,
έγινε στα πλαίσια
της Εφαρμογής Προγραμμάτων Συμβουλευτικής
και Επαγγελματικού Προσανατολισμού σε
Εκπαιδευτικές Μονάδες. Στο πρόγραμμα αυτό
το σχολείο μας, το Γενικό Λύκειο Ξυλοκάστρου
, αποτέλεσε μαζί με το 1Ο
Γυμνάσιο Ξυλοκάστρου και το 2ο
Γυμνάσιο Ξυλοκάστρου
την ομάδα του 3ου
Δικτύου Πελοποννήσου
Η θεματική του προγράμματος του Δικτύου μας
περιλαμβάνεται στην «Αγωγή
σταδιοδρομίας»
«Η επαγγελματική εξέλιξη των νέων στον
τόπο μας σε συσχετισμό με τη δευτεροβάθμια
εκπαίδευσή τους.
Μελέτη από το 1910 μέχρι σήμερα»
Αποφασίσαμε
να ασχοληθούμε με αυτή την περίοδο, διότι το
σχολείο μας διαθέτει ένα εξαιρετικό αρχείο
με μαθητολόγια, που χρονολογείται από το 1910
και φτάνει έως τις μέρες μας.
Το πρώτο Ελληνικό Σχολείο στον τότε Δήμο Τρικάλων λειτούργησε για πρώτη φορά κατά το δεύτερο μισό του 19ου αιώνα ενώ το 1896 η σύζυγος του Ιωάννη Ιωάννου ανοικοδόμησε ένα κτίριο για τη στέγασή του κοντά στον πευκιά. Όλα τα έξοδα του Ελληνικού Σχολείου καλύπτονται από το Ιωάννειο κληροδότημα χωρίς καμία βοήθεια από το κράτος.
Από το 1916 άρχισε να λειτουργεί και το Β’ Ελληνικό Σχολείο Ξυλοκάστρου προφανώς επειδή ο αριθμός των μαθητών αυξήθηκε σημαντικά .
‘Έργο του Ιωάννη Ιωάννου ήταν και η ανοικοδόμηση της «Ιωάννειου Δημοτικής Σχολής» όπου στεγάζεται το Α’ Δημοτικό Σχολείο Ξυλοκάστρου. Την πρωτοβάθμια εκπαίδευση ευνόησε και ο Σωτήρης Κροκιδάς ο οποίος το 1926 ανήγειρε το «Κροκίδειο Δημοτικό Σχολείο» που αποτέλεσε το δεύτερο κτήριο, με σκοπό την εξυπηρέτηση των μαθητών του δημοτικού.
Το 1920 ενώ υπουργός ήταν ο Παναγής Τσαλδάρης λειτούργησε στο Ξυλόκαστρο η Εμπορική Σχολή η συντήρηση της οποίας βασίστηκε κυρίως σε οικονομικές συνεισφορές της κοινότητας Ξυλοκάστρου. Το 1926 διακόπηκε η λειτουργία της, λόγω έλλειψης οικονομικών πόρων και της άρνησης του δημοσίου ταμείου να τη χρηματοδοτήσει , προκαλώντας έντονες αντιδράσεις στους κατοίκους της πόλης. Το 1929 χάρη στις ενέργειες του Δημοσθένη Γκουρβέλου σχολή επαναλειτούργησε ως το 1934 οπότε καταργήθηκε οριστικά και δημιουργήθηκαν τα δύο Ημιγυμνάσια.
Το 1949 ξεκίνησαν οι προσπάθειες ανέγερσης νέου Γυμνασίου από τη «Διδακτηριακή Επιτροπή του Γυμνασίου Ξυλοκάστρου» την οποία απάρτιζαν εξέχουσες προσωπικότητες της πόλης με πρόεδρο το φαρμακοποιό Κωνσταντίνο Ρωμέση. Μέρος των απαιτούμενων χρημάτων συγκεντρώθηκε από τις εισφορές των ομογενών της Αμερικής , έτσι ώστε στις 22 Μαΐου το 1960 έπειτα από 11 χρόνια επίμονων προσπαθειών να γίνουν τα επίσημα εγκαίνια του ολοκληρωμένου γυμνασίου , το οποίο ονομάστηκε «Ταράσειον Διδακτήριο». Σήμερα στο κτίριο αυτό στεγάζεται το 1ο Γυμνάσιο Ξυλοκάστρου, ενώ στον προαύλιο χώρο του έχει κατασκευασθεί οικοδόμημα από το 1985 που εξυπηρετεί το 2ο Γυμνάσιο Ξυλοκάστρου αν και αρχικά είχε χρησιμοποιηθεί ως Λύκειο.
Το 1995 ανοικοδομήθηκε επί δημαρχίας Δημητρίου Σκούρα σχολικό συγκρότημα το οποίο φιλοξενεί το ενιαίο Λύκειο Ξυλοκάστρου , ενώ το 1999 δίπλα σε αυτό δημιουργήθηκε κτήριο για τη στέγαση του Τεχνικού Επαγγελματικού Λυκείου.
Μέσα από αυτή τη σύντομη αναδρομή
στην πορεία της εκπαίδευσης στην περιοχή
μας μπορεί εύκολα να διαπιστώσει κανείς
πόσο έχουν βελτιωθεί οι υποδομές των
σχολικών συγκροτημάτων και σε πόσο
πλεονεκτική θέση βρίσκονται οι σημερινοί
μαθητές σε σύγκριση με εκείνους του
προηγούμενου αιώνα. Άλλωστε αυτή η
καλυτέρευση των συνθηκών εκπαίδευσης
δικαιολογεί και τις διαφορές μεταξύ της
επαγγελματικής εξέλιξης των νεότερων και
των παλαιότερων Ξυλοκαστριτών ,τις οποίες
αναλύουμε σε αυτή την εργασία.
Αριθμός
μαθητών | |
Καταγωγή | |
Επάγγελμα
γονέων | |
Αναλογία
αγοριών κοριτσιών | |
Κοινωνική
προέλευση των κοριτσιών | |
Σχολική
επίδοση | |
Επαγγελματική
αποκατάσταση των μαθητών(για όσους
βρούμε στοιχεία) |
1912-13:χρονιά
των Βαλκανικών πολέμων-Α’ Ελληνικό
Σχολείο | |
1922-23:
μετά τη μικρασιατική καταστροφή-Α’ και Β’
Ελληνικό Σχολείο | |
1935-36:εποχή
Μεσοπολέμου-Ημιγυμνάσια Ξυλοκάστρου | |
1942-43:Κατοχή-
οκτατάξιο Γυμνάσιο | |
1961-62:
αρχές της δεκαετίας του 1960-μετεμφυλιακή
περίοδος |
Εξατάξιο
Γυμνάσιο
Αυτό
που προκαλεί ενδιαφέρον είναι ότι η ηλικία
των παιδιών δεν είναι σταθερή ανά τάξη, αφού
βλέπουμε στην Α’ τάξη μαθητές από 11 έως 15
ετών πράγμα που δείχνει ότι προφανώς
κάποιοι από αυτούς σταματούσαν το σχολείο
και συνέχιζαν αργότερα.
Ως προς την καταγωγή τους, προέρχονταν
από το Ξυλόκαστρο αλλά και από τα γύρω χωριά(Θροφαρί,
Καμάρι, Παναρίτι, Μάρκασι, Ζεμενό, Ρέθι,Τρίκαλα,
Σοφιανά, Λουτρό, Συκιά, Καρυά, Γελλήνη,
Βλαντούσα, Πιτσά, Ζεμενό, Μελίσσι,Τσερεγούνι,Ζούγρα)
Σε σχέση με τα επαγγέλματα των γονέων,
παρατηρούμε ότι
70,2%
ήταν κτηματίες | |
7%
έμποροι | |
6,8%
τεχνίτες | |
4%
ιερείς | |
2,1%
δημόσιοι υπάλληλοι | |
1,4%
ελεύθεροι επαγγελματίες |
36%
κτηματίες | |
22%
έμποροι | |
15%
πτυχιούχοι |
Φοιτούσαν
198 μαθητές, από τους οποίους τα 141
αγόρια και τα 57
μόνο κορίτσια.
Β’
Ελληνικό σχολείο: Φοιτούσαν 176 μαθητές,
από τους οποίους τα22 μόνο ήταν κορίτσια και
τα 154 αγόρια. Η
πλειοψηφία των μαθητών και των δύο σχολείων
προερχόταν από το Ξυλόκαστρο(110) , από τα
Τρίκαλα(45) και από την Καρυά(39), ενώ οι
υπόλοιποι προέρχονταν από τα γύρω χωριά
Κτηματίες(240) | |
Έμποροι(20) | |
Γιατροί(
6)-τα παιδιά τους πήγαιναν όλα στο Α’
Ελληνικό | |
Βιβλιοπώλης(10) | |
Δικηγόροι(2) | |
Ιερείς(6) | |
Φαρμακοποιοί(1) | |
Δημοδιδάσκαλοι(2) | |
Κτίστες
(2) | |
Ξυλέμποροι(2) | |
Διάφοροι
επαγγελματίες, όπως: καρραγωγείς,
παντοπώλες, ράπτες, ξυλουργοί, λεμβούχοι,
λογιστές, τυπογράφοι ,σιδηρουργοί,
βαρελοποιοί, | |
Υπάλληλοι
(σιδηροδρομικοί) |
Ιερείς(4),σιδηρουργός(1),σιδηροδρομικόςυπάλληλος(1),
παντοπώλης(3),χτίστης(2)
Τα επαγγέλματα των γονιών τους ήταν
περίπου τα ίδια ,δηλαδή η πλειοψηφία ήταν
κτηματίες , κάποιοι επαγγελματίες, όπως καφεπώλης,
υποδηματοποιός,
καρραγωγεύς, σωφέρ, εμποροράπτης, ή
υπάλληλοι, όπως δάσκαλος, δασονόμος,
σιδηροδρομικός υπάλληλος, δημοτικός
εισπράκτορας
Διαφορά παρατηρούμε στην επίδοση των
παιδιών, αφού φαίνεται ότι προαγόταν πλέον
οι μαθητές κατά 80%
.
Αυτό δείχνει ότι πλέον στην πόλη
λειτουργούσαν όλες οι βαθμίδες της
Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Στην Έκτη
Γυμνασίου που επιλέξαμε να μελετήσουμε, φοιτούσαν
48 μαθητές από τους οποίους
οι 13 ήταν κορίτσια.
Για τους συμμαθητές του
που αποφοίτησαν εκείνη τη χρονιά από το
σχολείο μας και την επαγγελματική τους
πορεία μάς μίλησε παλιός καθηγητής της
πόλης.
Μάθαμε λοιπόν ότι αρκετοί έγιναν αξιωματικοί,
άλλοι καθηγητές, γιατροί
υπάλληλοι, φαρμακοποιοί, αγρότες, ενώ οι
κοπέλες εκτός από μία που έγινε φιλόλογος
, οι υπόλοιπες απλά τέλειωσαν το σχολείο
και παντρεύτηκαν.
Η συνέντευξη αυτή ήταν ιδιαιτέρως
ενδιαφέρουσα, καθώς μας μετέφερε στα
δύσκολα χρόνια της Κατοχής , όταν οι μαθητές
εκτός από την πείνα και την φτώχεια
είχαν να αντιμετωπίσουν και τους Γερμανούς
,οι οποίοι εμπόδιζαν με κάθε μέσο τη φοίτηση
στο σχολείο, «γιατί το ανοικτό σχολείο ήταν
χαραμάδα ελευθερίας και αρχή αντίστασης».
Από την ίδια συνέντευξη μάθαμε ότι η
οικονομική δυσχέρεια ήταν αυτή που
εμπόδιζε τα παιδιά να συνεχίσουν στο
Πανεπιστήμιο, αφού οι φοιτητές έπρεπε να
πληρώνουν τα εξέταστρα, τα βιβλία και τα
εργαστήρια.
Είναι χαρακτηριστικό ότι από τη μελέτη
των αποτελεσμάτων φαίνεται ότι τα
περισσότερα παιδιά προάγονταν, αφού ,προφανώς
λόγω των δυσκολιών, οι καθηγητές ήταν πιο
ελαστικοί.
Σε σχέση με τα επαγγέλματα των γονέων ,
οι περισσότεροι ήταν αγρότες αλλά σε
ποσοστό μικρότερο από πριν (50%) και οι γονείς
όσων σπούδασαν ήταν κατά πλειοψηφία
υπάλληλοι ή έμποροι.
Μας είπαν ότι όταν τελείωναν εκείνες το
σχολείο τη χρονιά 1952-53 το Γυμνάσιο ήταν ήδη
χωρισμένο σε πρακτικό και κλασικό και ότι
στο κλασικό τμήμα φοιτούσαν 84 μαθητές,
κυρίως κορίτσια, ενώ στο πρακτικό 36-40,
κυρίως αγόρια και μόνο 2 κορίτσια. Αυτές
μάλιστα οι δυο συμμαθήτριές τους σπούδασαν
η μία γιατρός και η άλλη φαρμακοποιός. Μας
είπαν ότι στην εποχή τους είχαν κάνει την
εμφάνισή τους και τα πρώτα φροντιστήρια στο
Ξυλόκαστρο, ενώ υπήρχαν και υποτροφίες για
το εξωτερικό που δίνονταν στους καλύτερους
μαθητές. Ένας από αυτούς τους υποτρόφους
έγινε αργότερα καθηγητής της Χημείας στο
Πανεπιστήμιο Πατρών.
Τα
μεταπολεμικά χρόνια ήταν δύσκολα και τα
μέσα πενιχρά. Δεν είχαν βιβλία, βοηθήματα,
αλλά είχαν δίψα για μάθηση για να
διαφοροποιηθούν από την προηγούμενη γενιά
και να προκόψουν.
Τα
κορίτσια , ακόμα και όταν ήταν καλές
μαθήτριες δεν σπούδαζαν, γιατί υπήρχε η
αντίληψη ότι τα κορίτσια των καλών
οικογενειών έπρεπε να μένουν στο σπίτι και
να παντρεύονται. Παρόλ’ αυτά όμως
ορισμένες κοπέλες κατάφεραν να σπουδάσουν ,δουλεύοντας
παράλληλα, μιας και ήταν από φτωχές
οικογένειες, στην πλειοψηφία τους δασκάλες
και καθηγήτριες και κάποιες άλλες στην
Ιατρική και τη Φαρμακευτική. Μας είπαν
επίσης ότι αρκετοί συμμαθητές τους
διορίστηκαν σε δημόσιες θέσεις, επειδή από
την περιοχή κατάγονταν πολλοί υπουργοί.
Τα αγόρια σπούδαζαν περισσότερο από τα
κορίτσια, ακόμα και αν δεν ήταν τόσο καλοί
μαθητές. Πολλοί πήγαιναν σε στρατιωτικές
σχολές επειδή κατάγονταν από φτωχές
οικογένειες ,για επαγγελματική εξασφάλιση.
Από όλους αυτούς τους παλιούς
συμμαθητές λίγοι γύρισαν ως επαγγελματίες
στον τόπο τους .Όσα παιδιά ιδιαίτερα
σπούδαζαν παντρεύονταν και έμεναν στην
Αθήνα, γι αυτό οι γονείς κρατούσαν πάντοτε
ένα παιδί στα κτήματα να τους γηροκομίσει.
Τέλος μας είπαν ότι δύο συμμαθητές τους
έφυγαν για Αυστραλία.
Από τους μαθητές αυτούς, μάθαμε ότι
πολλοί 10 συνέχισαν τις σπουδές τους σε
Ανώτερες Σχολές (καθηγητές, μηχανικοί,
δασκάλες, φαρμακοποιοί), άλλοι έγιναν
υπάλληλοι (ΟΤΕ, ΔΕΗ, Τράπεζα, Χωροφυλακή) ,ορισμένες
κοπέλες ασχολήθηκαν με τα οικιακά και λίγοι
έμειναν αγρότες. Λίγοι από όσους σπούδασαν
ξαναγύρισαν στον τόπο τους.
Τα
συμπεράσματα στα οποία καταλήξαμε μετά τη
μελέτη των στοιχείων που επεξεργαστήκαμε
είναι τα εξής:
Η
σχολική αλλά και επαγγελματική εξέλιξη
των μαθητών κατά το πρώτο μισό του 19ου
αιώνα στην πόλη μας έχει
άμεση σχέση με την ιστορία της πόλης αλλά
και την εξέλιξη της ελληνικής κοινωνίας
γενικότερα | |
Είναι
λογικό σε μια περιοχή με κύρια απασχόληση
τη γεωργία για πολλές δεκαετίες η
πλειοψηφία των γονιών να ασχολείται
με τη γη, όμως από τα αρχεία διαπιστώνουμε
και την ύπαρξη άλλων επαγγελμάτων στην
περιοχή μας. Αρκετοί γονείς ήταν
ελεύθεροι επαγγελματίες(ξυλέμποροι,
έμποροι, παντοπώλες, βιβλιοπώλες,
σωφέρ, ράπτες,κ.λ.π.) και ορισμένοι
ασκούσαν και επαγγέλματα που τώρα έχουν
χαθεί, όπως καρραγωγείς, βαρελοποιοί,
λεμβούχοι.Λίγοι ήταν υπάλληλοι(δασονόμοι,
δάσκαλοι, σιδηροδρομικοί),ενώ ακόμα
λιγότεροι οι γιατροί και οι φαρμακοποιοί,
λόγω των περιορισμένων δυνατοτήτων της
περιοχής | |
Ιδιαίτερο
ενδιαφέρον παρουσιάζει ο εξαιρετικά
μικρός αριθμός των κοριτσιών που
φοιτούσαν στα σχολεία ,ο οποίος βέβαια με
την πάροδο των δεκαετιών μεγάλωνε. Ακόμα
όμως και στις δεκαετίες του 1950 1960 λίγες
κοπέλες σπούδαζαν | |
Βλέπουμε
ότι η μόρφωση και η επαγγελματική εξέλιξη
εκείνη την εποχή ήταν αποτέλεσμα
επίπονης προσπάθειας | |
Παρατηρούμε
ότι τα παιδιά μορφωμένων ή εύπορων
γονιών συνέχιζαν τις σπουδές τους. | |
Σε
σχέση με την καταγωγή των παιδιών
εντύπωση μας έκανε το γεγονός ότι μέχρι
και τη δεκαετία του 1940 πάρα πολλά παιδιά
κατάγονταν από τα ορεινά χωριά της
περιοχής και κυρίως από τα Τρίκαλα και
την Καρυά, πράγμα που δηλώνει την ακμή
τους εκείνα τα χρόνια | |
Παρατηρούμε
επίσης ότι λίγα παιδιά μετά τις σπουδές
τους γύριχαν στον τόπο τους , αφού
προτιμούσαν να μένουν στην Αθήνα ή άλλες
μεγάλες πόλεις |
Το πρόγραμμα με το οποίο ασχοληθήκαμε στο 2ο Γυμνάσιο Ξυλοκάστρου κατά τη διάρκεια της φετινής σχολικής χρονιάς 2006-2007 , έγινε στα πλαίσια της Εφαρμογής Προγραμμάτων Συμβουλευτικής και Επαγγελματικού Προσανατολισμού σε Εκπαιδευτικές Μονάδες . Σ’ αυτό το πρόγραμμα , το σχολείο μας , σαν το νεότερο σχολείο της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στο Δήμο Ξυλοκάστρου , αποτελεί το τρίτο μέλος , όπως ειπώθηκε και προηγουμένως , της ομάδας του 3ου Δικτύου Πελοποννήσου μαζί με το 1ο Γυμνάσιο Ξυλοκάστρου και το Ενιαίο Λύκειο Ξυλοκάστρου .
Η κεντρική θεματική ενότητα του προγράμματος του Δικτύου μας , περιλαμβάνεται στην «Αγωγή Σταδιοδρομίας» που είναι μία από τις οκτώ κεντρικές θεματικές ενότητες που προτείνονται ενδεικτικά στον Συνοπτικό οδηγό για τη λειτουργία Δικτύων ΣΕΠ .
«Η επαγγελματική εξέλιξη των νέων στον τόπο μας σε συσχετισμό με τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευσή τους» .
Ο τίτλος της εργασίας
του σχολείου μας είναι :
«Οι Επιλογές των μαθητών μετά το Γυμνάσιο -
Διερεύνηση της σημερινής εκπαιδευτικής και επαγγελματικής τους κατάστασης» .
Μαρικαίτη Θεοδωροπούλου
Νικολέτα Καραγιάννη
Νάνσυ Μεγαρίτη
Γιώτα Μπάτου
Μαίρη Μπάτου
Γιόλα Μπεκιάρη
Βίλμα Ντερβίσι
Τάσο Παναγουλόπουλο
Κωνσταντίνο Παπαευθυμίου
Σπύρο Πιλιαφά
Φάνη Πρόκο
Κατερίνα Σοφού
Πάνο Σπανάκο
Μυρτώ Σπανού
Βασιλική Στεργιοπούλου
Κώστα Φιλιππάκη
Βαγγέλη Χάμο
Την σχολική χρονιά 1976-1977 , σύμφωνα με το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα , το εξατάξιο Γυμνάσιο χωρίστηκε σε τριτάξιο Γυμνάσιο και τριτάξιο Λύκειο , και λειτουργούσαν στο Ξυλόκαστρο τότε , ένα Γυμνάσιο και ένα Γενικό Λύκειο . Το 2ο Γυμνάσιο Ξυλοκάστρου , άρχισε να λειτουργεί την σχολική χρονιά 1985-1986 , από την ανάγκη δημιουργίας μικρότερων και πιο ευέλικτων σχολικών μονάδων . Τα πρώτα χρόνια , τα μαθήματα γίνονταν στο κτίριο του 1ου Γυμνασίου Ξυλοκάστρου . Η οικοδόμηση του σημερινού κτιρίου του σχολείου , τελείωσε το 1984 και άρχισε να λειτουργεί στην αρχή σαν Γενικό Λύκειο . Από τη σχολική χρονιά 1988-1989 που ιδρύθηκε το ΤΕΛ Ξυλοκάστρου , εγκαταστάθηκε και αυτό στο ίδιο κτίριο . Τελικά , μετά το 1997 , το Λύκειο και το ΤΕΛ μεταφέρθηκαν σε άλλα κτίρια , και εγκαταστάθηκε στο συγκεκριμένο κτίριο , το 2ο Γυμνάσιο .
Στην εργασία μας , επιλέξαμε να ασχοληθούμε με μαθητές που αποφοίτησαν από το 2ο Γυμνάσιο Ξυλοκάστρου τα σχολικά έτη 1985-1986 και 2002-2003 . Δηλαδή εξετάσαμε τους πρώτους αποφοίτους από την αρχή της λειτουργίας του σχολείου μας και τους τελευταίους αποφοίτους , που την περυσινή σχολική χρονιά τελείωσαν το Λύκειο και έδωσαν Πανελλήνιες εξετάσεις για εισαγωγή σε ΑΕΙ και ΤΕΙ .
Την πρώτη χρονιά 1985-1986 , γράφηκαν στην Τρίτη Γυμνασίου 68 μαθητές , από τα παιδιά που μέχρι τότε φοιτούσαν στο 1ο Γυμνάσιο Ξυλοκάστρου . Από αυτά , τα 34 ήταν αγόρια και τα 34 κορίτσια .
Την δεύτερη χρονιά που εξετάσαμε , το 2002-2003 στην Τρίτη Γυμνασίου φοίτησαν 56 παιδιά , που τα 24 ήταν αγόρια και τα 32 κορίτσια .
Της πρώτης σχολικής χρονιάς οι μαθητές γεννήθηκαν από το 1967 μέχρι το 1972 δηλαδή είναι σήμερα από 35 μέχρι 37 ετών . Της δεύτερης σχολικής χρονιάς που επιλέξαμε , οι απόφοιτοι , είναι γεννημένοι από το 1987 μέχρι το 1989 δηλαδή είναι σήμερα από 18 μέχρι 20 χρονών .
Της δεύτερης σχολικής χρονιάς οι περισσότεροι απόφοιτοι (73%) έχουν γεννηθεί το 1988 δηλαδή είναι σήμερα 19 χρονών .
Οι περισσότεροι μαθητές , και στα δύο σχολικά έτη που μελετήσαμε , έχουν γεννηθεί στον Ν. Κορινθίας .
Για την χρονιά 1985-86 έχουμε να παρατηρήσουμε ότι τα περισσότερα παιδιά (19 αγόρια και 13 κορίτσια) είχαν αποφοιτήσει από Δημοτικά Σχολεία των κοινοτήτων , Μελισσίου , Συκιάς , Μερτικέικων , Καρυωτίκων , Κάτω Τρικάλων , Ζεμενού , Γελινιατίκων , Σοφιανών , Θαλερού , και Ρίζας , που τώρα αποτελούν Δημοτικά Διαμερίσματα του Δήμου Ξυλοκάστρου , και λιγότερα από την τότε κοινότητα Ξυλοκάστρου (9 αγόρια και 9 κορίτσια) . Τα περισσότερα από αυτά τα Δημοτικά Σχολεία σήμερα δεν λειτουργούν , αφού το ένα μετά το άλλο έκλεισαν λόγω έλλειψης μαθητών . Από αυτά τα Δημοτικά Σχολεία λειτουργούν ακόμα και σήμερα της Ρίζας, του Μελισσίου , και των Καρυωτίκων , που είναι κοντινά χωριά στο Ξυλόκαστρο. Επίσης ένας αριθμός μαθητών (5 αγόρια και 9 κορίτσια) προέρχονταν από άλλους νομούς της Ελλάδας (τα 3 παιδιά μάλιστα είχαν πάρει μεταγραφή από Γυμνάσια των Αθηνών ) και δύο μαθητές ήταν αλλοδαποί .
Την χρονιά 2002-2003 λιγότερα παιδιά (8 αγόρια και 10 κορίτσια) προήλθαν από άλλες κοινότητες αφού είχαν ήδη κλείσει τα περισσότερα Δημοτικά Σχολεία και τα περισσότερα παιδιά προήλθαν από το Ξυλόκαστρο (11 αγόρια και 15 κορίτσια) . Ήταν περισσότεροι οι αλλοδαποί μαθητές (2 αγόρια και 6 κορίτσια) και 4 οι μαθητές που προέρχονταν από τον ν. Αττικής και κανένα παιδί από την υπόλοιπη Ελλάδα .
Βλέπουμε λοιπόν ότι πριν το 1985 είχαμε μια εσωτερική μετακίνηση κατοίκων προς το Ξυλόκαστρο από άλλους νομούς της Ελλάδας , ενώ μετά το 1985 και πριν το 2002 υπήρχε μετακίνηση πληθυσμού από τα γύρω χωριά προς το Ξυλόκαστρο και άλλους μεγάλους δήμους της περιοχής , με αποτέλεσμα να ερημώσουν τα χωριά . Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι από τα Δημοτικά σχολεία των ορεινών κοινοτήτων της περιοχής μας λειτουργούν σήμερα μόνον τα Δημοτικά Σχολεία της Μάννας και του Παναριτίου. Επίσης , υπήρξε αύξηση των αλλοδαπών μαθητών , αφού μετά το 1985 αυξήθηκε σταδιακά σε ολόκληρη την Ελλάδα ο αριθμός των αλλοδαπών κατοίκων γιατί τότε επιτράπηκε η έξοδός τους από γειτονικές μας χώρες .
Επίσης κάποια παιδιά καθυστέρησαν να πάρουν το απολυτήριό τους και μάλιστα 6 αγόρια και 3 κορίτσια πήραν το απολυτήριό τους μετά τον Ιούνιο του 1986 και 11 αγόρια και 8 κορίτσια μετά τον Ιούνιο του 2003 . Πάντως όλοι οι μαθητές και των δύο σχολικών ετών πήραν το απολυτήριο του Γυμνασίου
Τελειώνοντας το Γυμνάσιο το 1986 , 62 από τους μαθητές συνέχισαν στο Γενικό Λύκειο 2 πήγαν σε ΤΕΛ και 4 πήραν το απολυτήριο στο χέρι χωρίς να έχουμε στοιχεία αν συνέχισαν σπουδές τους και που . Βέβαια όπως αναφέραμε και πιο πάνω το ΤΕΛ Ξυλοκάστρου δεν είχε ιδρυθεί τότε , και όσα παιδιά είχαν συνεχίσει σε Τεχνικό Λύκειο (ΤΕΛ) , πήγαν σε σχολεία στο Κιάτο και στην Κόρινθο . Όταν το 1988 ιδρύθηκε το ΤΕΛ Ξυλοκάστρου , 13 μαθητές έκαναν μεταγραφή από το Γενικό Λύκειο , εκ των οποίων οι 2 σύμφωνα με τα αρχεία του Τεχνικού Λυκείου , ήταν απόφοιτοι του 2ου Γυμνασίου .
Για τους αποφοίτους του 2003 βλέπουμε τα 35 παιδιά να πηγαίνουν στο Ενιαίο Λύκειο , τα 14 παιδιά στο ΤΕΕ και 7 παιδιά να παίρνουν το απολυτήριο στο χέρι .
Ας έλθουμε τώρα στα επαγγέλματα των γονέων . Για τους αποφοίτους του 2003 βρήκαμε ότι όσον αφορά τους πατεράδες οι 16 ήταν αγρότες , οι 11 υπάλληλοι , οι 7 επιχειρηματίες , οι 4 οικοδόμοι , οι 2 συνταξιούχοι και ο ένας εκπαιδευτικός .
Οι περισσότερες μητέρες είχαν επάγγελμα οικιακά (οι 23) , οι 6 ήταν αγρότισσες , οι 5 καθαρίστριες, οι 4 υπάλληλοι , οι 3 επιχειρηματίες , οι 3 εκπαιδευτικοί και οι 2 συνταξιούχοι .
Τελειώνοντας το Λύκειο , κάποια παιδιά προχώρησαν σε ανώτερες και ανώτατες σπουδές . Για την πρώτη χρονιά 1985-86 , πήραμε πληροφορίες από συμμαθητές τους που κατοικούν και εργάζονται στο Ξυλόκαστρο και μας απάντησαν σε κάποια ερωτηματολόγια και βρήκαμε ότι , 2 αγόρια και 5 κορίτσια είχαν εισαχθεί σε ΑΕΙ και 2 αγόρια και 2 κορίτσια είχαν εισαχθεί σε ΤΕΙ .
Για την δεύτερη χρονιά που είναι πιο πρόσφατη και έχουμε στοιχεία για όλα τα παιδιά , βρήκαμε ότι 1 αγόρι και 11 κορίτσια είχαν εισαχθεί σε ΑΕΙ , ενώ 2 αγόρια και 7 κορίτσια σε ΤΕΙ από το σύνολο των 24 αγοριών και 32 κοριτσιών .
Πάντως , αυτό που ισχύει και για τις δύο σχολικές χρονιές είναι ότι όλα τα παιδιά που τελείωσαν με «άριστα» το Γυμνάσιο μπήκαν σε ΑΕΙ , που σημαίνει ότι συνέχισαν την καλή πορεία τους και στο Λύκειο . Επίσης και τα υπόλοιπα παιδιά που μπήκαν σε ΑΕΙ και ΤΕΙ είχαν τελειώσει το Γυμνάσιο με «πολύ καλά» .
Σχετικά με το επάγγελμα που είχαν οι γονείς τους όσον αφορά τα παιδιά του έτους 2003 οι 8 μητέρες από τους 21 μαθητές που μπήκαν σε σχολές , είχαν επάγγελμα οικιακά , τα παιδιά των τεσσάρων εκπαιδευτικών μπήκαν σε ΑΕΙ (τα 2 μάλιστα σε σχολές που μπορούν να γίνουν εκπαιδευτικοί) , 4 παιδιά είχαν γονείς αγρότες , 3 παιδιά είχαν πατεράδες υπαλλήλους και 2 πατεράδες οικοδόμους .
Σχετικά με τα επαγγέλματα με τα οποία απασχολούνται οι πρώτοι απόφοιτοι του 2ου Γυμνασίου , μάθαμε ότι οι 2 είναι γιατροί , οι δύο φιλόλογοι , οι 5 υπάλληλοι , οι 6 επιχειρηματίες και οι 5 αγρότες . Από τα παιδιά που σπούδασαν μετά το Λύκειο , μόνο δύο κορίτσια επέστρεψαν , κατοικούν και εργάζονται στο Ξυλόκαστρο . Τα υπόλοιπα παιδιά , μετά τις σπουδές τους δεν ξαναγύρισαν στο Ξυλόκαστρο για μόνιμη εγκατάσταση .
1) Όλοι οι μαθητές που τελείωσαν με «άριστα» το Γυμνάσιο έχουν εισαχθεί σε Ανώτατες Σχολές .
2) Πολλοί από τους μαθητές που τελείωσαν το Γυμνάσιο με «πολύ καλά» έχουν εισαχθεί σε Ανώτερες και Ανώτατες Σχολές . Μαθητές που τελείωσαν το Γυμνάσιο με «καλά» και «μέτρια» δεν συνέχισαν τις σπουδές τους σε ΑΕΙ και ΤΕΙ .
3) Τα κορίτσια έχουν καλύτερες επιδόσεις στο γυμνάσιο από τα αγόρια .
4) Ελάχιστα παιδιά από αυτά που σπουδάζουν γυρίζουν για μόνιμη εγκατάσταση και εργασία στο Ξυλόκαστρο .
5) Όσο σπουδάζουν τα παιδιά σκέφτονται θετικά την περίπτωση να γυρίσουν στον τόπο τους για μόνιμη εγκατάσταση εφ’ όσον μπορέσουν να βρουν εργασία .
6) Το 43% των μαθητών που εισήχθησαν σε Ανώτατες και Ανώτερες Σχολές
είχαν μητέρες με επάγγελμα οικιακά .
7) Περισσότερα κορίτσια παρά αγόρια σπουδάζουν σε Ανώτατες και Ανώτερες
Σχολές .
Τελειώνοντας την εργασία μας θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε τους ανθρώπους που μας βοήθησαν στην προσπάθεια μας να μάθουμε λίγη από την ιστορία του 2ου Γυμνασίου . Ευχαριστούμε την κ. Ειρήνη Ζάρρου , την κ. Ευαγγελία Πανουργιά , τον κ. Γιάννη Νικολόπουλο , την κ. Ιωάννα Δέμη , την κ. Μαρία Παπακώστα , και την κ. Ελένη Ταλλέλη για τις πληροφορίες που μας έδωσαν . Ευχαριστούμε τους Διευθυντές και τους Συλλόγους καθηγητών του Ενιαίου Λυκείου και του Τεχνικού Λυκείου Ξυλοκάστρου . Επίσης ευχαριστούμε και εμείς από την πλευρά μας , για την πολύτιμη βοήθειά της , την συντονίστρια του Δικτύου κ. Σοφία Σμυρνή υπεύθυνη του Γραφείου Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού στο 2ο Γυμνάσιο Ξυλοκάστρου .
Συμπεράσματα Εργασιών
Παρατηρούμε ότι τα πρώτα χρόνια από τα οποία μελετήσαμε και για το σχολαρχείο που ήταν το μόνο σχολείο μετά το Δημοτικό που υπήρχε στο Ξυλόκαστρο, λιγόστευαν πολύ τα παιδιά στην τρίτη τάξη και υπήρχαν πολύ λίγα κορίτσια – μαθήτριες. Ενώ οι γονείς των αγοριών ήταν κυρίως αγρότες ( κτηματίες) για τα κορίτσια που πήγαιναν στο σχολαρχείο οι κτηματίες γονείς ήταν οι μισοί από ότι των αγοριών και έστελναν τις κόρες τους, να προχωρήσουν οι ευκατάστατοι δηλ. έμποροι και επιστήμονες. Μετά το σχολαρχείο πολλοί δεν συνέχιζαν, παρέμεναν στα χωριά τους και έγιναν αγρότες αλλά και επαγγελματίες. Την επόμενη δεκαετία τα κορίτσια που συνεχίζουν μετά το Δημοτικό είναι αρκετά περισσότερα. Συνεχίζουν να στέλνουν πολλοί αγρότες τα αγόρια τους στο σχολαρχείο, ενώ για τους γονείς των κοριτσιών λιγοστεύουν πολύ οι αγρότες, πάλι πολλοί γονείς είναι έμποροι και πτυχιούχοι. Στο 35-36 έχουμε εμφάνιση του επαγγέλματος του σοφέρ και υποδηματοποιού. Τα κορίτσια είναι ακόμη πολύ λίγα.
Στο 42 -43 παρατηρούμε να βρίσκονται στην έκτη γυμνασίου 20% περίπου κορίτσια, τα οποία όμως δε συνεχίζουν σπουδές. Από τα αγόρια σπουδάζουν αρκετά. Η ίδια αγωνία με σήμερα όσον αφορά στην επαγγελματική αποκατάσταση που ωθεί πολλούς νέους να επιλέγουν τις στρατιωτικές σχολές.
Στο 61 -62 αξιοσημείωτο είναι ότι στην έκτη γυμνασίου μοιράζεται ο αριθμός φοιτώντων αγοριών και κοριτσιών.
Στο 76-77. Πάλι τα επαγγέλματα των γονιών είναι πολλοί περισσότεροι γεωργοί και έμποροι με λίγους επιστήμονες. Από τα παιδιά που συνέχισαν στο Λύκειο και σπούδασαν τα περισσότερα δε γύρισαν στον τόπο τους εκτός από τους εκπαιδευτικούς, που εργάζονται στην ευρύτερη περιοχή. Άλλο αξιοσημείωτο είναι ότι τα παιδιά των εκπαιδευτικών έγιναν και αυτά εκπαιδευτικοί. Κληρονομούνται επιχειρήσεις. τα κορίτσια 57%.
85 – 86. Στην Τρίτη τάξη ο αριθμός των μαθητών είναι ο ίδιος με την προηγούμενη δεκαετία. Τα κορίτσια και τα αγόρια μοιρασμένα. Ενώ το 2002 -03 τα παιδιά λιγοστεύουν ( αθροίζοντας και τα δυο γυμνάσια), τα κορίτσια πάλι 57%, όπως στο 76-77. Οι αγρότες γονείς είναι πάλι περισσότεροι, αλλά πολύ λιγότεροι από τα προηγούμενα χρόνια. Παρατηρείται μεγάλη αύξηση στους δημοσίους υπαλλήλους. Οι σπουδές που έκαναν γενικά δεν άλλαξαν κατεύθυνση από παλιότερα και κανείς σχεδόν δεν επέστρεψε στον τόπο του.
Γενικά δεν παρατηρούνται πολύ μεγάλες αλλαγές στην εκπαίδευση των νέων στο Ξυλόκαστρο τις περιόδους που μελετήθηκαν και στην κοινωνικοοικονομική κατάσταση. Έχουμε την αύξηση των κοριτσιών που ολοκληρώνουν τη φοίτησή τους στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, τους αγρότες που μειώθηκαν δραματικά, την υπογεννητικότητα και την εμφάνιση των αλλοδαπών και κατοίκων άλλων πόλεων που επιλέγουν το Ξυλόκαστρο ως τόπο μόνιμης κατοικίας τους.