ΓΡΑΣΕΠ 2ου ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΞΥΛΟΚΑΣΤΡΟΥ

Το  πρόγραμμα με το οποίο ασχοληθήκαμε στο 2ο Γυμνάσιο Ξυλοκάστρου κατά τη διάρκεια της φετινής σχολικής χρονιάς 2006-2007 , έγινε στα πλαίσια της Εφαρμογής Προγραμμάτων Συμβουλευτικής και Επαγγελματικού Προσανατολισμού  σε Εκπαιδευτικές Μονάδες . Σ’ αυτό το πρόγραμμα , το σχολείο μας , σαν το νεότερο σχολείο της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στο Δήμο Ξυλοκάστρου , αποτελεί το τρίτο μέλος , όπως ειπώθηκε και προηγουμένως , της ομάδας του 3ου Δικτύου Πελοποννήσου μαζί με το 1ο Γυμνάσιο Ξυλοκάστρου και το Ενιαίο Λύκειο Ξυλοκάστρου .   

Η κεντρική θεματική ενότητα του προγράμματος του Δικτύου μας , περιλαμβάνεται στην «Αγωγή Σταδιοδρομίας» που είναι μία από τις οκτώ κεντρικές θεματικές ενότητες που προτείνονται ενδεικτικά στον Συνοπτικό οδηγό για τη λειτουργία Δικτύων ΣΕΠ . 

και το θέμα του προγράμματος είναι :

«Η επαγγελματική εξέλιξη των νέων στον τόπο μας σε συσχετισμό με τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευσή τους» .

Ο τίτλος της εργασίας του σχολείου μας είναι :

«Οι Επιλογές των μαθητών μετά το Γυμνάσιο - Διερεύνηση της σημερινής εκπαιδευτικής και επαγγελματικής τους κατάστασης» .

Σκοπός της εργασίας μας ήταν να βρούμε κατοίκους του Ξυλοκάστρου που  είναι απόφοιτοι του 2ου Γυμνασίου  και να παρακολουθήσουμε την εξέλιξή τους από τον καιρό που τελείωσαν το Γυμνάσιο , τον τύπο Λυκείου που ακολούθησαν , τις μετέπειτα σπουδές τους και την επαγγελματική τους πορεία μέχρι σήμερα . Επίσης θέλαμε να δούμε αν υπάρχει σχέση των σημερινών τους επαγγελμάτων με τα επαγγέλματα των γονέων τους , καθώς και τον τόπο της σημερινής μόνιμης κατοικίας τους .

      Η ομάδα μας αποτελείται από τους παρακάτω 18 μαθητές του 2ου Γυμνασίου  που τελειώνουν φέτος την 3η τάξη :

Μαρικαίτη Θεοδωροπούλου

   Νικολέτα Καραγιάννη

   Νάνσυ Μεγαρίτη

   Γιώτα Μπάτου

   Μαίρη Μπάτου

   Γιόλα Μπεκιάρη

   Βίλμα Ντερβίσι

   Τάσο Παναγουλόπουλο

   Κωνσταντίνο Παπαευθυμίου

   Σπύρο Πιλιαφά

   Φάνη Πρόκο

   Κατερίνα Σοφού

   Πάνο Σπανάκο

   Μυρτώ Σπανού

   Βασιλική Στεργιοπούλου

   Κώστα Φιλιππάκη

   Βαγγέλη Χάμο

Αγάθη Χήρα  

     Την σχολική χρονιά 1976-1977 , σύμφωνα με το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα , το εξατάξιο Γυμνάσιο χωρίστηκε σε τριτάξιο Γυμνάσιο και τριτάξιο Λύκειο , και λειτουργούσαν στο Ξυλόκαστρο τότε , ένα Γυμνάσιο και ένα Γενικό Λύκειο . Το 2ο  Γυμνάσιο Ξυλοκάστρου , άρχισε να λειτουργεί την σχολική χρονιά 1985-1986 , από την ανάγκη δημιουργίας μικρότερων και πιο ευέλικτων σχολικών μονάδων . Τα πρώτα χρόνια , τα μαθήματα γίνονταν στο κτίριο του 1ου Γυμνασίου Ξυλοκάστρου . Η οικοδόμηση του σημερινού κτιρίου του σχολείου , τελείωσε το 1984 και άρχισε να λειτουργεί στην αρχή σαν Γενικό Λύκειο . Από τη σχολική χρονιά 1988-1989 που ιδρύθηκε το ΤΕΛ Ξυλοκάστρου  , εγκαταστάθηκε και αυτό στο ίδιο κτίριο . Τελικά , μετά το 1997 , το Λύκειο και το ΤΕΛ μεταφέρθηκαν σε άλλα κτίρια , και εγκαταστάθηκε στο συγκεκριμένο κτίριο , το 2ο Γυμνάσιο .

Στην  εργασία μας ,  επιλέξαμε να ασχοληθούμε με μαθητές που αποφοίτησαν από το 2ο Γυμνάσιο Ξυλοκάστρου τα σχολικά έτη 1985-1986 και 2002-2003 . Δηλαδή εξετάσαμε τους πρώτους αποφοίτους από την αρχή της λειτουργίας του σχολείου μας  και τους τελευταίους αποφοίτους , που την περυσινή σχολική χρονιά τελείωσαν το Λύκειο και έδωσαν Πανελλήνιες εξετάσεις για εισαγωγή σε ΑΕΙ και ΤΕΙ .

Την πρώτη  χρονιά 1985-1986 , γράφηκαν στην Τρίτη Γυμνασίου  68 μαθητές , από τα παιδιά που μέχρι τότε φοιτούσαν στο 1ο Γυμνάσιο Ξυλοκάστρου . Από αυτά , τα 34 ήταν αγόρια και τα 34 κορίτσια  .

Την δεύτερη χρονιά που εξετάσαμε , το 2002-2003 στην Τρίτη Γυμνασίου φοίτησαν 56 παιδιά  , που τα 24 ήταν αγόρια και τα 32 κορίτσια .

    Της πρώτης σχολικής χρονιάς οι μαθητές γεννήθηκαν από το 1967 μέχρι το 1972 δηλαδή είναι σήμερα από 35 μέχρι 37 ετών .  Της δεύτερης σχολικής χρονιάς που επιλέξαμε , οι απόφοιτοι , είναι γεννημένοι από το 1987 μέχρι το 1989 δηλαδή είναι σήμερα από 18 μέχρι 20 χρονών .

     Οι περισσότεροι απόφοιτοι της πρώτης χρονιάς λειτουργίας  του σχολείου (δηλαδή το 71% ) , είναι σήμερα 36 χρονών .

     Της δεύτερης σχολικής χρονιάς οι περισσότεροι απόφοιτοι (73%) έχουν γεννηθεί το 1988 δηλαδή είναι σήμερα 19 χρονών .

     Οι περισσότεροι μαθητές , και στα δύο σχολικά έτη που μελετήσαμε , έχουν γεννηθεί στον Ν. Κορινθίας .

      Για την χρονιά 1985-86 έχουμε να παρατηρήσουμε ότι τα περισσότερα παιδιά (19 αγόρια και 13 κορίτσια) είχαν αποφοιτήσει από Δημοτικά Σχολεία των κοινοτήτων ,  Μελισσίου , Συκιάς , Μερτικέικων , Καρυωτίκων , Κάτω Τρικάλων , Ζεμενού , Γελινιατίκων , Σοφιανών , Θαλερού , και Ρίζας , που τώρα αποτελούν Δημοτικά Διαμερίσματα του Δήμου Ξυλοκάστρου , και λιγότερα από την τότε κοινότητα Ξυλοκάστρου (9 αγόρια και 9 κορίτσια) . Τα περισσότερα από αυτά τα Δημοτικά Σχολεία σήμερα δεν λειτουργούν , αφού το ένα μετά το άλλο έκλεισαν λόγω έλλειψης μαθητών . Από αυτά τα Δημοτικά Σχολεία  λειτουργούν ακόμα και σήμερα της Ρίζας, του Μελισσίου , και των Καρυωτίκων , που είναι κοντινά χωριά στο Ξυλόκαστρο. Επίσης ένας αριθμός μαθητών (5 αγόρια και 9 κορίτσια) προέρχονταν από άλλους νομούς της Ελλάδας (τα 3 παιδιά μάλιστα είχαν πάρει μεταγραφή από Γυμνάσια των Αθηνών ) και δύο μαθητές ήταν αλλοδαποί .  

Την χρονιά 2002-2003 λιγότερα παιδιά (8 αγόρια και 10 κορίτσια) προήλθαν από άλλες κοινότητες αφού είχαν ήδη κλείσει τα περισσότερα Δημοτικά Σχολεία και τα περισσότερα παιδιά προήλθαν από το Ξυλόκαστρο (11 αγόρια και 15 κορίτσια) . Ήταν περισσότεροι οι αλλοδαποί μαθητές (2 αγόρια και 6 κορίτσια) και 4 οι μαθητές που προέρχονταν από τον ν. Αττικής και κανένα παιδί από την υπόλοιπη Ελλάδα .

     Βλέπουμε λοιπόν ότι πριν το 1985 είχαμε μια εσωτερική μετακίνηση κατοίκων  προς το Ξυλόκαστρο από άλλους νομούς της Ελλάδας , ενώ μετά το 1985 και πριν το 2002 υπήρχε μετακίνηση πληθυσμού από τα γύρω χωριά προς το Ξυλόκαστρο και άλλους μεγάλους δήμους της περιοχής , με αποτέλεσμα να ερημώσουν τα χωριά . Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι από τα Δημοτικά σχολεία των ορεινών κοινοτήτων της περιοχής μας λειτουργούν σήμερα μόνον τα Δημοτικά Σχολεία της Μάννας και του Παναριτίου. Επίσης , υπήρξε αύξηση των αλλοδαπών μαθητών , αφού μετά το 1985 αυξήθηκε σταδιακά σε ολόκληρη την Ελλάδα ο αριθμός των αλλοδαπών κατοίκων γιατί τότε επιτράπηκε η έξοδός τους από γειτονικές μας χώρες .

       Σχετικά με την απόδοση των μαθητών στην Τρίτη γυμνασίου παρατηρούμε και για τις δύο σχολικές χρονιές ότι τα κορίτσια είχαν καλύτερο γενικό βαθμό απολυτηρίου από τα αγόρια . Αναλυτικά για τα κορίτσια , με γενικό βαθμό «μέτρια» είχε τελειώσει το 1 , με «καλά» τα 10 , με «πολύ καλά» τα 14 και με «άριστα» τα 9 για τη πρώτη σχολ. χρονιά ενώ τα αγόρια τελείωσαν με «μέτρια» τα 9 , με «καλά» τα 21 , με «πολύ καλά» τα 3 και με «άριστα» το 1. Το ίδιο βλέπουμε και για τη δεύτερη σχολ. χρονιά όπου τελείωσαν με «άριστα» 1 αγόρι και 6 κορίτσια . Επίσης τελείωσαν με «πολύ καλά» 5 αγόρια και 11 κορίτσια , με «καλά» 6 αγόρια και 8 κορίτσια και με «μέτρια» τα 12 αγόρια και τα 7 κορίτσια . Τα περισσότερα λοιπόν κορίτσια τελείωσαν με «άριστα» και «πολύ καλά» , ενώ τα περισσότερα αγόρια τελείωσαν με «μέτρια» και «καλά» .  

        Επίσης κάποια παιδιά καθυστέρησαν να πάρουν το απολυτήριό τους και μάλιστα 6 αγόρια και 3 κορίτσια πήραν το απολυτήριό τους μετά τον Ιούνιο του 1986 και 11 αγόρια και 8 κορίτσια μετά τον Ιούνιο του 2003 . Πάντως όλοι οι μαθητές και των δύο σχολικών ετών πήραν το απολυτήριο του Γυμνασίου 

        Τελειώνοντας το Γυμνάσιο το 1986 , 62 από τους μαθητές συνέχισαν στο Γενικό Λύκειο 2 πήγαν σε ΤΕΛ και 4 πήραν το απολυτήριο στο χέρι χωρίς να έχουμε στοιχεία αν συνέχισαν σπουδές τους και που . Βέβαια όπως αναφέραμε και πιο πάνω το ΤΕΛ Ξυλοκάστρου δεν είχε ιδρυθεί τότε , και όσα παιδιά είχαν συνεχίσει σε Τεχνικό Λύκειο (ΤΕΛ) , πήγαν σε σχολεία στο Κιάτο και στην Κόρινθο . Όταν το 1988 ιδρύθηκε το ΤΕΛ Ξυλοκάστρου , 13 μαθητές έκαναν μεταγραφή από το Γενικό Λύκειο , εκ των οποίων οι 2  σύμφωνα με τα αρχεία του Τεχνικού Λυκείου , ήταν απόφοιτοι του 2ου Γυμνασίου .

  Για τους αποφοίτους του 2003 βλέπουμε τα 35 παιδιά να πηγαίνουν στο Ενιαίο Λύκειο , τα 14 παιδιά στο ΤΕΕ και 7 παιδιά να παίρνουν το απολυτήριο στο χέρι .

   Ας έλθουμε τώρα στα επαγγέλματα των γονέων . Για τους αποφοίτους του 2003 βρήκαμε ότι όσον αφορά τους πατεράδες οι 16 ήταν αγρότες , οι 11 υπάλληλοι , οι 7 επιχειρηματίες , οι 4 οικοδόμοι , οι 2 συνταξιούχοι και ο ένας εκπαιδευτικός .

Οι περισσότερες μητέρες είχαν επάγγελμα οικιακά  (οι 23) , οι 6 ήταν αγρότισσες , οι 5 καθαρίστριες, οι 4 υπάλληλοι , οι 3 επιχειρηματίες , οι 3 εκπαιδευτικοί και οι 2 συνταξιούχοι .

Τελειώνοντας το Λύκειο , κάποια παιδιά προχώρησαν σε ανώτερες και ανώτατες σπουδές . Για την πρώτη χρονιά 1985-86 , πήραμε πληροφορίες από συμμαθητές τους που κατοικούν και εργάζονται στο Ξυλόκαστρο και μας απάντησαν σε κάποια ερωτηματολόγια και βρήκαμε ότι , 2 αγόρια και 5 κορίτσια είχαν εισαχθεί σε ΑΕΙ και 2 αγόρια και 2 κορίτσια είχαν εισαχθεί σε ΤΕΙ .

Για την δεύτερη χρονιά που είναι πιο πρόσφατη και έχουμε στοιχεία για όλα τα παιδιά , βρήκαμε ότι 1 αγόρι και 11 κορίτσια είχαν εισαχθεί σε ΑΕΙ , ενώ 2 αγόρια και 7 κορίτσια σε ΤΕΙ από το σύνολο των 24 αγοριών και 32 κοριτσιών .

   Πάντως , αυτό που ισχύει και για τις δύο σχολικές χρονιές είναι ότι όλα τα παιδιά που τελείωσαν με «άριστα» το Γυμνάσιο μπήκαν σε ΑΕΙ , που σημαίνει ότι συνέχισαν την καλή πορεία τους και στο Λύκειο .  Επίσης και τα υπόλοιπα παιδιά που μπήκαν σε ΑΕΙ και ΤΕΙ είχαν τελειώσει το Γυμνάσιο με «πολύ καλά» .

    Σχετικά με το επάγγελμα που είχαν οι γονείς τους όσον αφορά τα παιδιά του έτους 2003 οι 8 μητέρες από τους 21 μαθητές που μπήκαν σε σχολές , είχαν επάγγελμα οικιακά , τα παιδιά των τεσσάρων εκπαιδευτικών μπήκαν σε ΑΕΙ (τα 2 μάλιστα σε σχολές που μπορούν να γίνουν εκπαιδευτικοί) , 4 παιδιά είχαν γονείς αγρότες , 3 παιδιά είχαν πατεράδες υπαλλήλους και 2 πατεράδες οικοδόμους .

     Σχετικά με τα επαγγέλματα με τα οποία απασχολούνται οι πρώτοι απόφοιτοι του 2ου Γυμνασίου , μάθαμε ότι οι 2 είναι γιατροί , οι δύο φιλόλογοι , οι 5 υπάλληλοι , οι 6 επιχειρηματίες και οι 5 αγρότες . Από τα παιδιά που σπούδασαν μετά το Λύκειο , μόνο δύο κορίτσια επέστρεψαν , κατοικούν και εργάζονται στο Ξυλόκαστρο . Τα υπόλοιπα παιδιά , μετά τις σπουδές τους δεν ξαναγύρισαν στο Ξυλόκαστρο για μόνιμη εγκατάσταση .

       Τα συμπεράσματα που μπορέσαμε να βγάλουμε από όσα στοιχεία καταφέραμε να συγκεντρώσουμε από το 2ο Γυμνάσιο , το Ενιαίο Λύκειο , το Τεχνικό Λύκειο και τα ερωτηματολόγια είναι :

1)      Όλοι  οι μαθητές που τελείωσαν με «άριστα» το Γυμνάσιο έχουν εισαχθεί σε Ανώτατες Σχολές . 

2)      Πολλοί από τους μαθητές που τελείωσαν το Γυμνάσιο με «πολύ καλά» έχουν εισαχθεί σε Ανώτερες και Ανώτατες Σχολές . Μαθητές που τελείωσαν το Γυμνάσιο με «καλά» και «μέτρια» δεν συνέχισαν τις σπουδές τους σε ΑΕΙ και ΤΕΙ .

3)      Τα κορίτσια έχουν καλύτερες επιδόσεις στο γυμνάσιο από τα αγόρια .

4)      Ελάχιστα παιδιά από αυτά που σπουδάζουν γυρίζουν για μόνιμη εγκατάσταση και εργασία στο Ξυλόκαστρο .

5)      Όσο σπουδάζουν τα παιδιά σκέφτονται θετικά την περίπτωση να γυρίσουν στον τόπο τους για μόνιμη εγκατάσταση εφ’ όσον μπορέσουν να βρουν εργασία .

6)      Το 43% των μαθητών που εισήχθησαν σε Ανώτατες και Ανώτερες Σχολές  

είχαν μητέρες με επάγγελμα οικιακά .

7)      Περισσότερα κορίτσια παρά αγόρια σπουδάζουν σε Ανώτατες και Ανώτερες     

Σχολές .

        Τελειώνοντας την εργασία μας θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε τους ανθρώπους που μας βοήθησαν στην προσπάθεια μας να μάθουμε λίγη από την ιστορία του 2ου Γυμνασίου . Ευχαριστούμε την κ. Ειρήνη Ζάρρου , την κ. Ευαγγελία Πανουργιά , τον κ. Γιάννη Νικολόπουλο , την κ. Ιωάννα Δέμη , την κ. Μαρία Παπακώστα , και την κ. Ελένη Ταλλέλη για τις πληροφορίες που μας έδωσαν . Ευχαριστούμε τους Διευθυντές και τους Συλλόγους καθηγητών του Ενιαίου Λυκείου και του Τεχνικού Λυκείου Ξυλοκάστρου . Επίσης ευχαριστούμε και εμείς από την πλευρά μας , για την πολύτιμη βοήθειά της , την συντονίστρια του Δικτύου κ. Σοφία Σμυρνή υπεύθυνη του Γραφείου Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού στο 2ο Γυμνάσιο Ξυλοκάστρου .          

Πίσω στις εργασίες του Δικτύου