ΕΛΛΑΔΑ -COMENIUS

 

 

 

 

 

 

ΤΟ  ΕΛΛΗΝΙΚΟ  ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ  ΣΥΣΤΗΜΑ

 Το Eλληνικό Σύνταγμα στο άρθρο 16 αναφέρει: Η παιδεία αποτελεί  βασική αποστολή του Κράτους και έχει σκοπό την ηθική, πνευματική , επαγγελματική και φυσική αγωγή των Ελλήνων, την ανάπτυξη της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης και τη διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπευθύνους πολίτες. Λέει ότι όλοι οι Έλληνες έχουν δικαίωμα στην δωρεάν παιδεία, σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης στα κρατικά εκπαιδευτήρια. Το κράτος ενισχύει τους σπουδαστές  που διακρίνονται, καθώς και αυτούς που έχουν ανάγκη από βοήθεια ή ειδική προστασία, ανάλογα με τις ικανότητές τους.

 

ΒΑΘΜΙΔΕΣ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Ν.1566/85

Α. Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση

Β. Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

Γ. Τριτοβάθμια Εκπαίδευση

Η πρωτοβάθμια εκπαίδευση παρέχεται στα νηπιαγωγεία και στα δημοτικά σχολεία.

Η δευτεροβάθμια εκπαίδευση παρέχεται σε δύο κύκλους. Ο πρώτος κύκλος καλύπτεται από τα Γυμνάσια και ο δεύτερος κύκλος από τα γενικά, κλασικά, εκκλησιαστικά, τεχνικά-επαγγελματικά, ενιαία πολυκλαδικά λύκεια και από τις τεχνικές επαγγελματικές σχολές.

Η τριτοβάθμια εκπαίδευση παρέχεται στα ΑΕΙ(Πανεπιστήμια) ΤΕΙ(Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα) και στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο.

Η φοίτηση είναι υποχρεωτική στο δημοτικό σχολείο και το γυμνάσιο, εφόσον ο μαθητής δεν έχει υπερβεί το 16ο έτος της ηλικίας του.

Στα σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αγόρια και κορίτσια φοιτούν μαζί.

Τα διδακτικά βιβλία χορηγούνται δωρεάν στους μαθητές, όπως και στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση στους φοιτητές.

Οι δαπάνες λειτουργίας των σχολείων αντιμετωπίζονται με κρατικές επιχορηγήσεις προς την τοπική Αυτοδιοίκηση η οπαία έχει την ευθύνη και διαχείρισης των σχετικών πιστώσεων.

Το κράτος καλύπτει επίσης τα έξοδα μετακίνησης των μαθητών.

 

ΣΚΟΠΟΙ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Σκοπός της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης είναι να συμβάλει στην ολόπλευρη, αρμονική και ισόρροπη ανάπτυξη των διανοητικών και ψυχοσωματικών δυνάμεων των μαθητών , ώστε. Ανεξάρτητα από το φύλο και καταγωγή, να έχουν την δυνατότητα να εξελιχθούν σε ολοκληρωμένες προσωπικότητες και να ζήσουν δημιουργικά.

Βασικοί συντελεστές για την επίτευξη  των παραπάνω σκοπών είναι:

α. η προσωπικότητα και η κατάρτιση  του προσωπικού όλων των κλάδων και των βαθμίδων της εκπαίδευσης. Β. τα αναλυτικά προγράμματα, τα σχολικά βιβλία και τα λοιπά διδακτικά μέσα, καθώς και σωστή  χρήση τους, γ. η εξασφάλιση όλων των αναγκαίων προϋποθέσεων και των μέσων  για την απρόσκοπτη λειτουργία των σχολείων, και δ. η δημιουργία του απαραιτήτου παιδαγωγικού κλίματος με την ανάπτυξη αρμονικών διαπροσωπικών σχέσεων στο σχολείο και στην τάξη και με το σεβασμό προς την προσωπικότητα του κάθε μαθητή.

3. Τα αναλυτικά προγράμματα αποτελούν άρτιους οδηγούς του εκπαιδευτικού έργου και συγκεκριμένα:

αα. Σαφώς διατυπωμένους κατά μάθημα, σκοπούς μέσα στα πλαίσια των γενικών και ειδικών, κατά βαθμίδα, σκοπών της εκπαίδευσης,

ββ. διδακτέα ύλη σύμφωνα  με το σκοπό του μαθήματος,

γγ. ενδεικτικές  κατευθύνσεις για τη μέθοδο και τα μέσα διδασκαλίας κάθε ενότητας ή θέματος,

β.Τα αναλυτικά προγράμματα καταρτίζονται, δοκιμάζονται πειραματικά, αξιολογούνται και αναθεωρούνται συνεχώς σύμφωνα με τις εξελίξεις στον τομέα των γνώσεων, τις κοινωνικές ανάγκες και την πρόοδο των επιστημών της αγωγής.

γ. Τα αναλυτικά προγράμματα της εννιάχρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης, ειδικότερα  έχουν εσωτερική συνοχή και ενιαία ανάπτυξη των περιεχομένων τους.

δ. Τα διδακτικά βιβλία για τους  μαθητές και τους εκπαιδευτικούς συγγράφονται σύμφωνα με τα αναλυτικά προγράμματα.

4. Γλώσσα διδασκαλίας είναι η δημοτική, όπως διαμορφώνεται από το λαό και τη δόκιμη λογοτεχνία, χωρίς την αυτούσια μεταφορά ξένων λέξεων.

 

 Πίσω στην αρχική