Το Ελληνικό Εκπαιδευτικό σύστημα με την
οπτική του φύλου
Η ομάδα
αποτελείται από
Σπανού Βασιλική
Σπανού Μυρτώ
Τσιάμη Δήμητρα
Φωτίου Ησαία
Θέματα
επεξεργασίας της ομάδας μας:
n
Διερεύνηση για το αν και κατά πόσο
κάποιες σχολές θεωρούνται ακατάλληλες για
γυναίκες ή για άνδρες
n
Να
εξεταστεί και να διερευνηθεί αν σπουδάζουν
στα ΑΕΙ περισσότερες γυναίκες
Τα ερωτήματα
της εργασίας μας ήταν τα εξής
α. Διερεύνηση
για το αν και κατά πόσο κάποιες σχολές
θεωρούνται “ακατάλληλες” για γυναίκες ή
για άνδρες
β. Να εξεταστεί
και να διερευνηθεί αν σπουδάζουν στα ΑΕΙ
περισσότερες γυναίκες
ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΩΤΟ
ΕΡΩΤΗΜΑ
Σκεφτήκαμε ότι
αν βρίσκαμε τις σχόλες στις οποίες φοιτούν
πολύ λίγοι άνδρες ή γυναίκες σημαίνει ότι
αυτές οι σχολές θεωρούνται ακατάλληλες για
τους νέους άνδρες ή τις νέες γυναίκες
Επίσης
προσπαθήσαμε να βρούμε στοιχεία για
κάποιες σχολές οι οποίες απέκλειαν ή
αποκλείουν γυναίκες ή άνδρες
Έτσι για το
έτος 1999 (στοιχεία στατιστικής υπηρεσίας)
έχουμε ανά Πανεπιστήμιο και στο Α’ εξάμηνο
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ |
ΣΥΝΟΛΟ |
ΓΥΝΑΙΚΕΣ
% |
ΑΝΔΡΕΣ
% |
|
ΙΟΝΙΟ |
962 |
78,5 |
21,5 |
|
ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ |
6216 |
66,5 |
33,5 |
|
ΚΡΗΤΗΣ |
4990 |
62 |
38 |
|
ΓΕΩΠΟΝΩΝ |
1771 |
40 |
60 |
|
Α.Σ.Κ.Τ. |
784 |
65,3 |
34,7 |
|
ΕΜΠ |
7611 |
32 |
68 |
|
ΧΑΡΟΚΟΠΙΟ
ΟΙΚ.ΟΙΚ. |
387 |
82,4 |
17,6 |
|
ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ ΚΡΗΤΗΣ |
885 |
26 |
74 |
|
Πανεπιστήμια |
Γυναίκες |
Άνδρες |
Σύνολο |
Ιόνιο |
756 |
206 |
962 |
Ιωαννίνων |
4138 |
2078 |
6216 |
Κρήτης |
3074 |
1916 |
4990 |
Γεωπονικό |
704 |
1067 |
1771 |
ΑΣΚΤ |
512 |
272 |
784 |
ΕΜΠ |
2407 |
5204 |
7611 |
Χαροκόπειο/οικ.
Οικονομίας |
319 |
68 |
387 |
Πολυτεχνείο
Κρήτης |
231 |
654 |
885 |
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ |
ΣΥΝΟΛΟ |
ΓΥΝΑΙΚΕΣ%
|
ΑΝΔΡΕΣ
% |
ΤΜΗΜΑ Τ ΕΑΠΗ |
958 |
97,4 |
2,4 |
ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΚΟΙΝ .Μ.Μ.Ε. |
415 |
85,8 |
14,2 |
ΤΜΗΜΑ ΓΑΛΛΙΚΗΣ ΓΛ. |
1372 |
93 |
7 |
ΦΙΛΟΣ.ΠΑΙΔ.ΨΥΧΟΛ. |
564 |
87 |
13 |
ΦΥΣΙΚΗΣ |
1166 |
31 |
69 |
ΤΜΗΜΑ Μηχανολόγων .Μηχανικών .Βιομηχανίας(ΘΕΣΣΑΛΙΑ) |
190 |
15,3 |
84,7 |
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ Τμήμα Δ.ιαχείρισης .Ενεργειακών Πόρων |
123 |
29 |
71 |
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ Τμήμα .Μηχανολόγων .Μηχανικών. |
702 |
13 |
87 |
Τμήματα |
Γυναίκες |
Άνδρες |
Σύνολο |
ΤΕΑΠΗ |
933 |
25 |
958 |
Επικοινωνίας
Μ.Μ.Ε. |
356 |
59 |
415 |
Γαλλικής
Γλώσσας |
1277 |
95 |
1372 |
ΦΠΨ |
491 |
73 |
564 |
Φυσικής |
357 |
809 |
1166 |
Μηχανολόγων
Μηχανικών Βιομηχανιών Θεσσαλίας |
29 |
161 |
190 |
Διαχείρισης
Ενεργειακών Πόρων Θεσσαλονίκης |
36 |
87 |
123 |
Μηχανολόγων
Μηχανικών Θεσσαλονίκης |
91 |
611 |
702 |
Από αυτά τα
στοιχεία φαίνονται ενδεικτικά ότι σχεδόν
απαγορευτικά για τους νέους είναι τα
τμήματα του Νηπιαγωγείου, της Επικοινωνίας
και Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης του ΦΠΨ και
ξένων γλωσσών και για τις γυναίκες κυρίως
τα τμήματα Μηχανολόγων Μηχανικών. Στα
υπόλοιπα πανεπιστήμια υπάρχει το ίδιο
φαινόμενο ενώ στις άλλες σχολές οι
κατανομές είναι περίπου ίσες.
ΣΧΟΛΕΣ |
ΣΥΝΟΛΟ |
ΓΥΝΑΙΚΕΣ |
ΓΥΝΑΙΚΕΣ% |
ΑΝΔΡΕΣ |
ΑΝΔΡΕΣ% |
ΤΕΧ
ΣΥΝΟΛΟ ΓΙΑ
ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ |
14015 |
3749 |
26,7 |
10266 |
73,3 |
ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΩΝ
ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ |
5048 |
1331 |
26,4 |
3717 |
73,6 |
ΦΥΣΙΚΕΣ
ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ |
5590 |
2229 |
39,9 |
3361 |
60,1 |
ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ |
21862 |
17241 |
78,9 |
4621 |
21,1 |
ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΚΑΙ
ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗΣ |
1389 |
1062 |
76,5 |
327 |
23,5 |
ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΗΣ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ |
9202 |
8083 |
87,8 |
1119 |
12,2 |
ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΕΣΥ |
96 |
89 |
92,7 |
7 |
7,3 |
Τα στοιχεία είναι από το Υπουργείο Παιδείας και μπορούμε να δούμε το ποσοστό ανδρών που παίρνουν πτυχίο ή μεταπτυχιακό
ΠΙΝΑΚΑΣ
ΤΟΜΕΑΣ ΣΠΟΥΔΩΝ |
ΣΥΝΟΛΟ |
ΓΥΝΑΙΚΕΣ |
ΓΥΝΑΙΚΕΣ% |
ΑΝΔΡΕΣ |
ΑΝΔΡΕΣ% |
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ |
38478 |
27246 |
70,8 |
11232 |
29,2 |
ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΕΣ ΣΠΟΥΔΕΣ |
60617 |
48891 |
80,6 |
11726 |
19,4 |
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ |
17262 |
6611 |
38,3 |
10651 |
61,7 |
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ |
18004 |
4491 |
24,9 |
13513 |
75,1 |
ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΙΑ,ΜΕΤΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ |
31230 |
11021 |
35,3 |
20209 |
64,7 |
|
|
|
|
|
|
έχουμε φοιτητές σε σχολές της εκπαίδευσης
Για τις ανθρωπιστικές καλλιτεχνικές σχολές έχουμε
ΤΟΜΕΑΣ ΣΠΟΥΔΩΝ |
ΣΥΝΟΛΟ |
ΓΥΝΑΙΚΕΣ |
ΓΥΝΑΙΚΕΣ% |
ΑΝΔΡΕΣ |
ΑΝΔΡΕΣ% |
ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΕΣ |
4958 |
3150 |
63,5 |
1808 |
36,5 |
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗΣ |
800 |
479 |
59,9 |
321 |
40,1 |
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ |
6957 |
2081 |
29,9 |
4876 |
70,1 |
ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΙΑ ,ΜΕΤΑΤΟΠΟΙΣΗ, ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ |
59164 |
14169 |
23,9 |
44995 |
76,1 |
ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ |
16617 |
9843 |
59,2 |
6774 |
40,8 |
ΥΓΕΙΑ |
30059 |
22126 |
73,6 |
7933 |
26,4 |
ΤΟΜΕΑΣ
ΣΠΟΥΔΩΝ |
ΓΥΝΑΙΚΕΣ% |
ΑΝΔΡΕΣ% |
||
ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΕΣ |
63,5 |
36,5 |
||
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗΣ |
59,9 |
40,1 |
||
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ |
29,9 |
70,1 |
||
ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΙΑ ,ΜΕΤΑΠΟΙΗΣΗ, ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ |
23,9 |
76,1 |
||
ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ |
59,2 |
40,8 |
||
ΥΓΕΙΑ |
73,6 |
26,4 |
||
Μόλις το1894 εγγράφεται η πρώτη σπουδάστρια σε σχολή Καλών Τεχνών
Το 1901 επιτρέπει την εγγραφή σπουδαστών το Πανεπιστήμιο Αθηνών. Οι συμφοιτητές τους, τους φέρονταν βάναυσα.
Μέχρι το 1903 οι κοπέλες παρακολουθούσαν μαθήματα στα παρθεναγωγεία.
Στη δημόσια Μέση Εκπαίδευση οι κοπέλες άρχισαν να πηγαίνουν από το 1893.
Το 1914 μπορούσαν οι γυναίκες να εργάζονται ως καθηγήτριες σε σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Αντίθετα στη σχολή Νηπιαγωγών δεν επιτρεπόταν να φοιτούν άνδρες παρά μόνο με το νόμο 1286/ 83 του Υπουργείου Παιδείας.
Επίσης δεν προσλαμβάνονταιν επαγγελματίες οπλίτες γυναίκες σύμφωνα με τις προκηρύξεις των δυο προηγούμενων χρόνων στο στρατό, παρά μόνο για διοικητικές θέσεις, φέτος όμως οι προκήρυξη αναφέρει ότι θα προσληφθούν και γυναίκες στα όπλα.
Για το 2ο θέμα που είχαμε να ερευνήσουμε,
από τη στατική υπηρεσία του Υπουργείου Παιδείας βλέπουμε ότι για Ακαδημαϊκό έτος 2004-2005 σε σύνολο 192.913 φοιτητών οι 112.317 που φοιτούν σε κανονικά εξάμηνα είναι γυναίκες. Δηλαδή ποσοστό 58%. Από άρθρο της καθημερινής πήραμε πληροφορίες για το ακαδημαϊκό έτος 2005-2006. Αυτή γράφει ότι σύμφωνα με την Εθνική Στατιστική Υπηρεσία κατά το έτος
2005-2006 γράφτηκαν στα ΑΕΙ 171.967 φοιτητές που στην πλειονότητα τους ήταν κορίτσια (102.353)
Για τα ΤΕΙ την ίδια σχολική χρονιά γράφει η εφημερίδα ότι ο αριθμός σπουδαστών ήταν (χειμερινό εξάμηνο) 142.114 και 16.722 στο εαρινό και αγόρια και κορίτσια ήσαν περίπου ίσα.
Στην
εκκλησιαστική και επαγγελματική
εκπαίδευση η συντριπτική πλειοψηφία ήταν
αγόρια. Επίσης σε ένα άρθρο της η Μ. Πίνη (
Συνολικά έχουμε εγγεγραμμένους φοιτητές 364.045 από τους οποίους 192.282 είναι γυναίκες δηλαδή ποσοστό 52,8%
Στο μεταπτυχιακό πάλι είναι περισσότερες οι γυναίκες 56,2%
Αλλά στο διδακτορικό οι γυναίκες είναι σε ποσοστό 43,2%
Αυτά τα στοιχεία πιστεύουμε ότι επιβεβαιώνουν την αρχική υπόθεση ότι οι γυναίκες φοιτούν περισσότερες από τους άνδρες στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Και μάλιστα ακόμη ακολουθούν σε κάποιο βαθμό όχι σε όλες τις σχολές καθαρά ‘γυναικείες’ σπουδές, ενώ οι άνδρες κάποιες ‘ανδρικές’ σε εισαγωγικά.
Πηγές: 1.
ΥΠΕΠΘ. Τμήμα Επιχειρησιακών Ερευνών &
Στατιστικής
( www.ypepth.gr)
2.http://www.statistics.gr/gr_tables/S806_SED_11_TB_AN_99_4_E_Y.htm
( 22/2/2007)
3.
http://assets.in.gr/dGenesis/assets/Content202/Article/phoititesnafyllokaitomeaspoudon…
(
4. http:// www.e-paideia.net/News/article.asp?1ngEntityID=55940
(
5. Πίνη, Μ. (
http://
www.xkatsikas.gr/typos/typos530.htm
6. Θεόδωρου, Η., Κουτλής, Ε., ( Μάρτιος 2001) Η ανισότητα των φύλων στην εκπαίδευση. Διαθέσιμο στο
http://
web.auth.gr/virtualschool/2.2-3/Praxis/TheodorouKoutlisInequality.html
.