1η Ομάδα

Ομάδα μικτή, προτιμώνται οι ζυμώσεις μεταξύ των φύλων.

ΘΕΜΑ: Αυτογνωσία – Ζητήματα ταυτότητας – Επίδραση στην επιλογή επαγγέλματος.

ΓΡΑΣΕΠ 2ου ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΞΥΛΟΚΑΣΤΡΟΥ

1η Συνάντηση:

Η γνωριμία της ομάδας ήταν περιττή, τα παιδιά ανήκαν στο ίδιο τμήμα και γνωρίζονται από ότι έχω παρατηρήσει πολύ καλά. Άλλωστε έχουμε κάνει ασκήσεις ανάλογης μορφής σε άλλες δραστηριότητες.

Έγιναν:

1. Άσκηση ενεργοποίησης της ομάδας, όπου ο κάθε μαθητής / μαθήτρια είπε τι περιμένει από αυτές τις συναντήσεις.

2. Συμφωνία σε κανόνες, όπως στην ώρα, στην εχεμύθεια, στο σεβασμό στη διακοπή των ομιλούντων, στη διαφορετικότητα κλπ.

3. Στόχοι:

α. Να κατανοήσουν οι μαθητές / μαθήτριες συμβουλευόμενοι/ συμβουλευόμενες πόσο διακριτικά και αθόρυβα είναι καταγραμμένες μέσα μας σεξιστικές αντιλήψεις.

β. Να ρίξουν μια ματιά μέσα τους και να συνειδητοποιήσουν κάποια πράγματα σχετικά με τη διάκριση λόγω φύλου.

γ. Να επιχειρηθεί μια προσπάθεια αναθεώρησης αντιλήψεων.

 Άσκηση 1η :

Οδηγίες:

 Τα μέλη θα χωριστούν σε ζευγάρια, αν υπάρχει η δυνατότητα ένα αγόρι με ένα κορίτσι. Τα στάδια της άσκησης είναι τέσσερα. Σε κάθε στάδιο θα διαβάσει ο καθένας / η κάθε μια για δυο λεπτά τις οδηγίες, θα μιλήσει πρώτα ο/η Α μετά ο/η Β για τρία με τέσσερα λεπτά. Θα ακολουθεί συζήτηση για δυο λεπτά σε κάθε θέμα και θα προχωρούν στο επόμενο.

Στο τέλος της άσκησης από κάθε ζευγάρι ο καθένας/ η καθεμια θα πει τι ένιωσε από αυτό, τι του/της έκανε εντύπωση, τι καινούργιο  τον /την άγγιξε.

1η φάση. Σε παρακαλώ, να σκεφτείς για λίγο, αν είσαι ελεύθερο άτομο ή νιώθεις ότι καταπιέζεσαι από κάποιους παράγοντες, που μπορεί να είναι και πρόσωπα, εξ αιτίας του φύλου σου. Σκέψου κατόπιν ποια μορφή έχει αυτή η καταπίεση. Πως δηλαδή σου συμπεριφέρονται αυτά  τα άτομα. Θυμήσου ένα περιστατικό του παρελθόντος, που πραγματικά ένιωσες καταπίεση επειδή ήσουν αγόρι ή κορίτσι. Αφού τα σκεφτείς όλα αυτά πες τα στο ζευγάρι σου.

2η φάση. Θυμήσου κάποια στιγμή της ζωής σου, που ένιωσες ότι αντιμετωπίστηκες άδικα και άνισα λόγω φύλου σε θέματα σπουδών, επίδοσης στο σχολείο ή επιλογής επαγγέλματος. Αν αυτό έχει συμβεί, φαντάσου ένα σενάριο στο οποίο να είσαι ο πρωταγωνιστής / η πρωταγωνίστρια και ότι υφίστασαι ανάλογη συμπεριφορά και πες το στο ζευγάρι σου.

3η φάση. Υπήρξε κάποια στιγμή της ζωής σου που πιστεύεις ότι δεν αντέδρασες σωστά απέναντι σε άνιση συμπεριφορά λόγω φύλου σε σένα ή σε κάποιο δικό σου πρόσωπο και ότι πήρες θέση όμοια με αυτού που συμπεριφέρθηκε στερεοτυπικά; Να περιγράψεις το συγκεκριμένο περιστατικό, πως ένιωσες γι΄αυτό;

4η φάση. Φαντάσου ότι στο προηγούμενο  περιστατικό συμπεριφέρθηκες εντελώς διαφορετικά. Πως νιώθεις τώρα; Διηγήσου αυτή τη διαφορετική συμπεριφορά και περίγραψε τα συναισθήματά σου στο ζευγάρι σου.

Με το τέλος αυτής της φάσης θα γίνει μια συζήτηση στην ολομέλεια, όπου το κάθε ζευγάρι θα περιγράψει πως ένιωσε κατά τη διάρκεια της άσκησης και θα αναφέρει, αν θέλει, ποια ήταν κατά τη γνώμη του, τα στερεότυπα που ανακάλυψε στη συμπεριφορά του.

Υπήρξαν μαθητές που αξιοποίησαν το χρόνο που τους δόθηκε και άλλοι που μίλησαν πολύ λίγο.

3. Κλείσιμο, με ανακεφαλαίωση από τη σύμβουλο.

 

2η Συνάντηση.

Στόχος:

Συνειδητοποίηση ότι τα στερεότυπα ενδυναμώνονται από πολλούς παράγοντες. Ένας σημαντικός είναι η οικογένεια. Πως αυτή επιδρά στον καθένα μας και πως μπορούμε να αλλάξουμε συμπεριφορά.

1.       Αναφορά στην προηγούμενη συνάντηση. Επισήμανση των στοιχείων που αναδύθηκαν.

2.       Λόγω της ευαισθητοποίησης που έχει αρχίσει να γίνεται από την προηγούμενη συνάντηση, αναμένεται επιτυχία στο στόχο της άσκησης.

Εφαρμογή άσκησης 2. Παιχνίδι ρόλων.

Σενάριο

Πατέρας

Μητέρα

Γιος

Κόρη.

 

Η κόρη ξαφνιάζει την οικογένειά της, αφού προκαλεί μια ανατροπή. Ενώ παρακολουθεί τη θεωρητική κατεύθυνση με σκοπό να δώσει εξετάσεις στη Φιλοσοφική Σχολή, αλλάζει σχέδια και ανακοινώνει τη νέα της σκέψη, που είναι να προετοιμαστεί για να δώσει στη σχολή Ικάρων. Επιχειρηματολογεί πάνω σαυτό…………………………………………

Ο αδελφός της την υποστηρίζει, έχει κι αυτός τη δική του άποψη. Ο πατέρας είναι ήπιος αλλά διαφωνεί ενώ η μητέρα έχει πιο έντονες διαφωνίες που έχουν να κάνουν με το ότι το παιδί τους που ζητεί κάτι τέτοιο είναι κορίτσι.

Θα πρέπει να εκφραστούν οι διαφωνίες της μητέρας, που αντικατοπτρίζουν πραγματικά ( υπαρκτά) προβλήματα μέσα σε πολλές οικογένειες.

Η κόρη και η μητέρα θα πρέπει να επιχειρηματολογήσουν περίπου πέντε λεπτά. Θα μιλήσουν ( τοποθετούμενοι στο θέμα) από τρία λεπτά ο πατέρας και ο αδελφός.

Οι υπόλοιποι μαθητές θα προσπαθήσουν να συνταχθούν με κάποιον από τους ρόλους, ενώ παρακολουθούν και μετά θα ακολουθήσει συζήτηση, ανάμεσα στους συμβουλευόμενους.

Θα ονομαστούν καταρχήν τα συναισθήματα του καθενός και έπειτα θα πουν τη γνώμη τους για το συγκεκριμένο γεγονός.

Τέλος θα γίνει ανακεφαλαίωση.

Συντονίστρια θα είναι η Σύμβουλος.

Στην άσκηση εμφανίστηκαν στερεότυπες αντιλήψεις σχετικές με το φύλο.

Το σενάριο απέδωσε.

Απόψεις όπως:

 α. Τα αγόρια είναι πιο δυνατά στο μυαλό από τα κορίτσια και έχουν μυΐκή δύναμη.

β. Δε θέλω να πετάει το κορίτσι μου για να μην πάρουν τα μυαλά του αέρα( μητέρα).

γ. Δεν κάνουν πλάκα εκεί.

δ. Η γυναίκα δεν έχει τόσες αντοχές όσες ο άνδρας.

Αλλά και: ε. Στη ζωή η γυναίκα υποφέρει περισσότερο από τον άνδρα.

                 Στ. οι γυναίκες μπορούν να έχουν δύναμη, αν γυμνάζονται.

Ερώτηση: Πως ένιωθαν με το πέρας της άσκησης;

Πως ένιωθαν οι συμμαθητές που ταυτίστηκαν με τους ρόλους; ( θυμό, θλίψη, χαρά κλπ).

Όλα τα άτομα να κάνουν αλλαγή ρόλων και να επιχειρηματολογήσουν πάνω σ’ αυτό.

Συζήτηση γύρω από τα συναισθήματά τους, σημεία που αναδύθηκαν. Τι καινούργιο στοιχεί τους χτύπησε την πόρτα της ψυχής; Ποια από αυτά είναι μηνύματα που παίρνουν από το περιβάλλον τους και ποια  τα δικά τους πιστεύω;

Ανακεφαλαίωση από τη Σύμβουλο.

3η Συνάντηση

     Ξαναθυμηθήκαμε τα προηγούμενα.

Ερωτήθηκαν οι μαθητές τι τους έμεινε από τις προηγούμενες συναντήσεις. Αν υπήρξε κάποια στιγμή στη διάρκεια αυτής της εβδομάδας όπου συνέλαβαν τον εαυτό τους, να βλέπει από άλλη σκοπιά γεγονότα, που έχουν να κάνουν με τις διακρίσεις λόγω φύλου ( στο σπίτι, στο σχολείο, στην παρέα). Αν θυμούνται κάποιο περιστατικό.

Τοποθετούνται όλοι πάνω στο τι νιώθουν με το τέλος των συναντήσεων.

Κλείσιμο των συναντήσεων

 Πίσω στη Συμβουλευτική